04 مرداد 1394 - 12:53 شناسه خبر: 2954 نسخه چاپی

یادداشت دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در روزنامه دنیای اقتصاد

ایران پل ورود به اقتصاد منطقه

ایران پل ورود به اقتصاد منطقه یادداشت دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در روزنامه دنیای اقتصاد
کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در یادداشتی که امروز( یکشنبه، 4 مرداد) در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده، حضور هیات آلمانی د ...

کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در یادداشتی که امروز( یکشنبه، 4 مرداد) در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده، حضور هیات آلمانی در ایران را دارای چشم اندازی مثبت ارزیابی کرد. متن این یادداشت در ادامه به حضور تقدیم می شود:

حضور هیات 60 نفره آلمان که به سرپرستی معاون صدراعظم این کشور به ایران آمده بودند، پیش از هر چیز نشانه پایان عصر تحریم‌ها و آغاز دوره تازه‌ای در تجارت خارجی و ارتباطات بین‌المللی در سطحی تازه است.

آنچه از خلال مذاکرات زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و ده‌ها فعال اقتصادی همراه او با مسوولان و مدیران ایرانی بر می‌آید، نشان از آن دارد که در نظر کشورهای بزرگ اروپایی چشم‌انداز مثبتی از آینده اقتصاد ایران و پتانسیل افزایش سطح روابط اقتصادی با این کشور وجود دارد.
شاید یكی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر، برگزاری دوباره كمیسیون اقتصادی ایران و آلمان پس از 13 سال و سفر هیات تجاری ایران به بزرگ‌ترین كشور صنعتی اروپا در فصل پاییز باشد كه كمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
 از سوی دیگر حضور هیات بلند پایه آلمانی باعث شد تا تردیدهایی كه نسبت به تجارت مستقیم با ایران وجود داشت از بین برود؛ تا آنجا که در همین روزهای حضور هیات آلمانی، كمپانی‌های بزرگ دنیا هم دست به كار شدند تا سهمی در آینده اقتصاد ایران داشته باشند كه به‌عنوان نمونه اثر مثبت این حضور را می‌توان در تغییر رویكرد یكی از هلدینگ‌های بزرگ آلمانی فعال در صنایع لبنی دید كه حجم ورودی شیر خام مصرفی سالانه آن سه برابر مصرف شیر خام ورودی كل كشور ماست و در روزهای گذشته ارزیابی برای حضور در بازار ایران را در دستوركار خود قرار داد.

ماشین‌سازی، خودروسازی، پتروشیمی، بهینه‌سازی بهره‌وری از انرژی، محیط زیست و چند زمینه مشترک دیگر جزو حوزه‌هایی بودند که در سفر اخیر هیات آلمانی بیش از دیگر حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ البته سابقه طولانی مراودات اقتصادی دو کشور به‌گونه‌ای است که این امکان را فراهم می‌کند تا سطح همکاری را بتوان به حوزه‌های مهم دیگر مانند کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی گسترش داد.

در واقع خوشنامی صنعت و اقتصاد آلمان در نظر فعالان اقتصادی و مردم ایران باعث شده تا چشم‌انداز مثبتی نسبت به حضور برندهای آلمانی در ایران به‌خصوص در حوزه خودروسازی وجود داشته باشد.
پیش از آغاز تحریم‌ها آلمان دومین شریک تجاری ایران بود و در میان کشورهای اروپایی، از جهات مناسبی شریک قابل توجهی به شمار می‌رود و پیشینه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به شکلی است که انجمن صنعت آلمان پیش‏‌بینی کرده در میان‌مدت، تجارت میان دو كشور به 15 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
در دوران اعمال تحریم‏‌های غیرقانونی علیه کشورمان، روابط تجاری دو كشور به‌شدت كاهش یافت.

 بررسی نمودار رشد سالانه مراودات اقتصادی ایران و آلمان از سال 2010 تا سال 2014 نشان می‌دهد این روند منفی 14درصد بوده است. رقمی كه در برخی حوزه‌های دارای اهمیت مانند ماشین آلات صنعتی، پلاستیك و لوازم الكترونیكی دارای رشد منفی حدود 30 درصدی بوده است.
با توجه به قیمت بالایی كه مردم ما برای تهیه خودروهایی كه سال‌ها است از رده تولید در اروپا خارج شده‌اند، می‌پردازند، تولید خودرو روز آلمانی به‌صورت مشترك می‌تواند باعث سودمندی دو طرف باشد.
آنچه در مذاکره با هیات آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی و صاحب صنعت و تکنولوژی اهمیت دارد، دور ساختن نگاه آنها به ایران تنها به‌عنوان یک بازار مصرفی صرف است. باید تلاش کنیم تا شرکای خارجی ما دریابند تولید در ایران و با لیسانس شرکت‌های آنها و به‌خصوص آلمانی در نهایت به نفع هر دو کشورخواهد بود.

حاصل این مذاکرات اقتصادی نباید منجر به این شود که ایران تنها واردکننده تجهیزات و ماشین‏‌آلات از این کشور یا دیگران باشد. سرمایه‌گذاری‌ها باید توام با انتقال دانش فنی توسط شركای خارجی صورت پذیرد.
آنچه دارای اهمیت است تبیین این نكته برای سرمایه‌گذاران و شركای خارجی است كه به جای بازار 80 میلیونی ایران، باید هدف‌شان انتقال تكنولوژی روز، تولید و صادرات به بازار ??? میلیونی منطقه از طریق ایران باشد؛ امكانی كه اقتصاد ایران توانایی بالفعل كردن آن را دارد.